علاقه مردم به خرید خودروهای سفید و مشکی از کجا می‌آید ؟ | چرا رنگی‌ها طرفدار ندارند ؟

تنوع رنگ خودرو در جهان زیاد است ولی آنچه ما در ایران می‌بینیم تعداد بالای ماشین‌هایی با رنگ های سفید و مشکی است.
علاقه مردم به خرید خودروهای سفید و مشکی از کجا می‌آید ؟ | چرا رنگی‌ها طرفدار ندارند ؟
کد خبر : ۷۷۷۹

موضوعی که دستمایه تهیه یک گزارش از سوی دیده‌بان ایران شده تا علت تولید خودروهای هم‌رنگ در کشور را بررسی کند.

اغلب خودروها با رنگ های ساده و کم هزینه مانند مشکی و سفید رنگ آمیزی شده و روانه بازار فروش می شوند. این نوع از رنگ ها به صورت یک لایه معمولی بر روی بدنه ماشین قرار می گیرند. افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری ماشین و حفاظت از بدنه خودرو در برابر خش و خط احتمالی و قیمت بسیار پایین و مقرون به صرفه، از مهم ترین ویژگی های رنگ های ساده محسوب می شود.

تنوع رنگ خودرو بسیار بالا می باشد و به همین دلیل بعضی اوقات خریداران برای انتخاب رنگ خودرو به مشکل بر می خورند. اگر بخواهیم رنگ های پرطرفدار را نام ببریم به ترتیب می توان گفت رنگ سفید، نقره ای و بژ نقره ای و مشکی براق جز پرطرفدارترین رنگ ها محسوب می شوند که شما می توانید با توجه به نوع سلیقه خود رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

بیشتر خریداران ماشین رنگ‌های مرسوم و ساده سفید، مشکی، نقره‌ای و نوک‌مدادی را برای خودرو خود انتخاب می‌کنند.شاید جالب باشد بدانید رنگ سفید، رنگ موردعلاقه غالب ایرانی‌ها برای خودرو است و دلیل پرطرفدار بودن آن هم این است که مردم اعتقاد دارند رنگ سفید به مراقبت کمتری نیاز دارد.هم کثیفی و گرد و خاک را کمتر نشان می‌دهد و هم خط و خش‌ها در ظاهر خودروی سفید کمتر نمایان می‌شود. در حالی که روی خودروهای مشکی، نوک مدادی و سرمه‌ای، خط و خش، قری و گرد و خاک بیشتر دیده می‌شود. از طرفی رنگ‌های تیره، نور آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند و همین امر باعث می‌شود در فصل‌های گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ شود. این روزها تمایل مردم کشورمان به خرید خودروهای سفید، باعث شده خودروسازان بخش اعظم محصولات خود را با این رنگ تولید کنند.

مثلاً در سال‌های اخیر حدود ۶۰ درصد از تولید خودروی پراید و L۹۰ به رنگ سفید بوده و از هر هزار خودروی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که تولید می‌شود، حدود نیمی‌شان سفید است، این در حالی است که در سال‌های اولیه تولید پژو ۲۰۶ در ایران، پرفروش‌ترین رنگ آن نقره‌ای بود.

آمار منتشر شده از سوی نشریات و مجلات مختلف نشان می دهد که رتبه بندی پر طرفدارترین رنگ خودرو در جهان در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

بر اساس این گزارش؛ در هیچ کشوری جز ایران تا این حد خرید خودرو در رنگ های بی روح و خنثی مانند سفید و مشکی و رنگ هایی از این خانواده طرفدار ندارد. تمام شهرهای ایران پر از خودروهای سیاه و سفیدی بوده که شادابی و نشاط را از چهره شهرها گرفته و اتفاقا این موضوع توجه توریست ها را نیز به خود جلب کرده و برای بسیاری از مسافران خارجی که به ایران سفر می کنند، سوال شده که چرا در ایران مردم طرفدار خودروهایی با رنگ های خنثی و عمدتا سفید و مشکی هستند.

اگر نگاهی به گذشته داشته باشید متوجه می شوید که خودروهای کلاسیک و قدیمی تر در رنگ بندی متنوع و عمدتا شادی به بازار عرضه شده اند و کمتر کسی در آن زمان اقدام به خرید خودروهایی با رنگ های خنثی از قبیل سیاه و سفید می کرد. این که امروز مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید خودروهایی با رنگ سفید و مشکی دارند، به معنای علاقه آن ها به این رنگ ها نیست. بلکه در گوش آن ها خوانده شده که خودروهایی با رنگ سفید و مشکی و رنگ هایی از این قبیل که عمدتا خنثی هستند، خوش فروش تر بوده و نقاشی آنها و ساختن رنگ بدنه آنها نیز ساده تر است. اما این نجوا را چه کسانی در گوش مردم زمزمه کرده اند؟ مثل همیشه پای دلالان در میان است.

 

ترافیک-ترافیک-در-تهران.jpg

 

 

پرفروش ترین رنگ خودرو

سوال پرتکراری که در بین کابران مطرح است این است که پرفروش ترین رنگ خودرو چه رنگی است؟ رنگ سفید جزء یکی از رنگ های پرفروش و پرطرفدار می باشد که در هنگام فروش هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این ینگ سفید یکی از رنگ های عام پسند بوده و شما می توانید هرفردی را نسبت به خرید آن به راحتی متقاعد کنید.

در کنار رنگ سفید، رنگ مشکی هم از پرفروش ترین رنگ خودرو محسوب می شود. حال سوال اینجاست که چه عواملی باعث می شود که یک رنگ در بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کند؟

یکی از معیارهای لازم برای انتخاب رنگ خودرو مربوط به سلیقه شخصی خریداران برمی گردد و دومین معیاری که در انتخاب رنگ خودرو اهیمت بسیاری دارد نکات مربوط به رنگ خودرو است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

امروزه کمتر خودرویی با رنگ شاد در خیابان ها تردد کند و گویی شادابی از خیابان های شهر پرکشیده است. شاید تا به امروز تصور می کردید که خودروسازان داخلی خودروهایی رنگی تولید نمی کنند، اما واقعیت این است که خودروسازان پالت رنگی متنوعی برای محصولات خود دارند و این مشتریان هستند که برخلاف میل باطنی و سلیقه خود خودروهایی سیاه و سفید را خریداری می کنند.

بر اساس بررسی این رسانه معتبر خودرویی، برای چندین سال متوالی رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ در میان خودروها شده است.

در ایران هم رنگ سفید بسیار استفاده می‌شود و تقریباً بیشتر محصولات صنعت خودرو در ایران سفید است.

در چین هم مانند ایران رنگ سفید بسیار پراستفاده است و نزدیک به ۶۰ درصد خودروها رنگ سفید دارند. تنها ١٥‌درصد خودروهای ایران رنگی هستند و حدود ٨٥‌درصد مشتریان ایرانی ترجیح می‌دهند که خودروی سیاه و سفید داشته باشند.

از دلایل محبوبیت رنگ سفید، جذب کمتر گرما و دیر کثیف شدن است ضمن آن‌که خش‌افتادگی هم در رنگ سفید کمتر مشخص می‌شود. شاید کمی عجیب باشد که در جهان هم حدود ۳۸ درصد خودروها سفیدند. پس از رنگ سفید، رنگ سیاه با حدود ۱۹ درصد دیگر رنگ محبوب در میان صاحبان خودروهاست. پس از رنگ سیاه، رنگ خاکستری سهم ۱۵ درصدی دارد.

بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به دیده‌بان ایران گفت: ارزان‌تر بودن رنگ سفید و عمر طولانی این رنگ در انبارها در بالا بودن تعداد رنگ سفید در بازار بی تاثیر نیست. البته طی چند سال اخیر اتفاقاتی در بازار رخ داد و جامعه مصرف را به سمتی آورد که مشتریان بیشتر طالب رنگ سفید و مشکی شوند به طور مثال مردم اینگونه فکر میکنند که در صورت تصادف به راحتی میتوانند رنگ سفید یا مشکی را پیدا کنند تا اینکه به دنبال رنگ خاص متناسب با خودروی خود باشند.

وی ادامه داد: در بازار خودرو بین عقل و احساس باید عقل را انتخاب کرد بدین معنا که شاید دلتان ماشین خاصی را بخواهد ولی وقتی میبینید خدمات پس از فروش خوبی ندارد و یا اینکه قطعاتش گران است و رنگ آن پیدا نمیشود ترجیح میدهید خودرویی را بخرید که بعدها با مشکل مواجه نشوید. در ایران، خدمات پس از فروش به مانند خودروسازان قدرت ندارند به همین دلیل هر آنچه که به بعد از فروش موکول میشود، خریدار نگاه محافظه‌کارانه‌ای خواهد داشت.

صدرایی خاطرنشان کرد: در کلینیک‌های رنگ که برگزار میکردیم اکثریت مشتریان رنگ قرمز، آبی و یا سبز را دوست داشتند ولی به مرحله ثبت‌نام خودرو که میرسید با این استدلال که فروش خودروی رنگی کم است ترجیج میدادند رنگ‌های سفید، مشکی یا خاکستری را انتخاب کنند.

باور مردم با انتخاب خودروی سفید و مشکی است

وی با بیان اینکه گویا مردم به این باور رسیده‌اند که خودرو باید سفید یا مشکی یا خاکستری باشد به دیده‌بان ایران گفت: قدرت ریسک مردم در بازار پایین آمده و همه خریداران محافظه کارانه خرید میکنند. البته یک باوری هم مرسوم است که جوامعی که شادترند خودروهای رنگی زیادی دارند و جوامعی که محدودیت‌های فرهنگی دارند بیشتر به سمت خودروهایی با رنگ خنثی میروند ولی این باور را نباید تعمیم داد زیرا در ایران نیز هستند افرادی که دوست دارند خودروی رنگی سوار شوند ولی گویا این موضوع به یک عرف تبدیل شده است که اگر فردی خودروی رنگی سوار میشود مردم با نگاه متفاوت و غریبی او را نظاره میکنند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: بالا بودن تیراژ رنگ سفید و مشکی خودروهای داخلی سبب شده این رنگ‌ها مقبولیت بیشتری در جامعه پیدا میکنند. از سوی دیگر ترس مشتریان از عدم دریافت مناسب خدمات پس از فروش هم بی تاثیر نیست به طور مثال اگر خودروی تصادف کند شاید چند ماه طول بکشد که رنگ با کیفیت متناسب با خودرو پیدا شود ولی رنگ‌های سفید و مشکی به راحتی در بازار موجود است.

مردم میترسند خودروی رنگی بخرند

صدرایی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل ازدیاد رنگهای سفید و مشکی این است که مردم با این استدلال که شاید موقع فروش، خودروی رنگی طالب نداشته باشد از خرید آن منصرف شده و به سمت خودروهای رنگ خنثی میروند که همیشه پرمخاطب بوده و در صورت نیاز مالی در کمترین زمان میتوان فروخت.

براساس این گزارش؛ یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب رنگ در نظر گرفت امکان دیده شدن ماشین در شب می باشد که بسیاری از رانندگان با آن درگیر هستند. از طرفی دیگر رنگ های روشن در فصول تابستان رنگ ها را منعکس کرده و باعث می شوند که در داخل خودرو سرنشینان گرمای کمتری را احساس کنند.

عامل دیگری که می تواند در محبوبیت رنگ ها تاثیرگذار باشد، استهلاک بالای برخی از رنگ ها می باشد. به طور کلی خودروهایی که دارای رنگ معمولی می باشند دارای استهلاک کمتری نسبت به دیگر خودروهایی که در ان ها از رنگ های محبوب استفاده شده می باشند.

نقره‌ای، رنگ محبوب خودرو در جهان نقره‌ای پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان است. شرکت رنگ دوپونت (DuPont) که یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان رنگ خودرو در جهان است، آمار جالبی در این‌باره دارد. براساس این آمار، برترین و پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان، رنگ نقره‌ای با ۲۶درصد طرفدار از کل رنگ‌های موجود خودرو در جهان بوده است. پس از آن رنگ مشکی با ۲۴درصد دوم و نوک‌مدادی و سفید با ۱۷درصد سوم است.

سپهر زنگنه؛ کارشناس خودرو نیز در این رابطه گفت: در کشور ما، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و مشتریان تمایل دارند خودرویی را تهیه کنند که در فروش به مشکل برنخورند و از طرفی، رنگ سفید هزینه کمتری برای خودروساز دارد به همین دلیل خودروسازان رغبت بیشتری برای عرضه خودروی سفید، مشکی دارند چون هزینه خط رنگ در این صورت کاهش پیدا میکند.

وی ادامه داد: پس از سال ۹۷ و اعمال تحریم‌ها که خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری تحت فشار و زیان‌ده بودند تلاش کردند تا خودروهایی با تنوع رنگ به عنوان خودروی جدید به بازار عرضه کنند به طور مثال سقف خودرویی را قرمز یا مشکی کردند تا بدین روش قیمت‌ها را افزایش دهند.

کیفیت رنگ‌های غیرسفید پایین است

این کارشناس خودرو تصریح کرد: کیفیت رنگ‌های غیر سفید خودروسازان پایین است. اکثر ماشین‌های رنگ مشکی کرمان‌موتور و مدیران خودرو، سایپا و ایرانخودرو ضعیف‌تر از سایر رنگ‌هاست به طور مثال ۲۰۶ مولتی کالر سقف رنگی، رنگ سقف بی‌کیفیت‌تر از بدنه است.

زنگنه عنوان کرد: آب و هوا نیز در انتخاب رنگ خودرو بی تاثیر نیست. با توجه به آب و هوای گرم ایران و شدت نور آفتاب، خودروی رنگی بیشتر در معرض خطر و سوختگی رنگ قرار میگیرد.

بالغ بر ۹۰درصد خودروهای کشور سفید و مشکی است

وی با بیان اینکه شاید بالغ بر ۹۰درصد خودروهای کشور سفید و مشکی است افزود: بیشترین دلیل انتخاب رنگ‌های سفید و مشکی، بحث خریدوفروش و دلالی و مهم‌تر از همه تعمیرات است‌. پیدا کردن رنگ سفید یا مشکی در صورت نیاز راحت‌تر از سایر رنگ‌هاست. شما اگر قصد فروش ۲۰۶ سفید را داشته باشید شاید کمتر از ۲ روز فروخته شود ولی ۲۰۶ آبی یا سبز ممکن است چند هفته طول بکشد تا مشتری پیدا شود.

وی یادآور شد: طی ده سال گذشته تعداد خودروهای رنگی بسیار کم بوده و اگر هم بوده بیشتر خودروهای وارداتی بودند. قبلاخودروسازان چینی، ماشین‌های رنگی عرضه میکردند ولی طی یکسال اخیر، مدیران خودرو اکثرا خودروهای سفید و مشکی روانه بازار میکند.

این کارشناس خودرویی بیان کرد: در کشورهای خارجی نیز به رنگ‌های سفید و مشکی و نقره‌ای گرایش دارند ولی با این حال خودروسازان دنیا، رنگ‌های دیگری را نیز حتی با استقبال کمتر عرضه میکنند ولی جای تعجب دارد که خودروسازان در ایران اکثرا رنگ‌های خنثی تولید میکنند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر